Eigenlijk kan je alles verkopen online. Zo veel is inmiddels wel duidelijk. Waar in het verleden grote aankopen nog wel eens met enige scepsis werden bekeken is het tegenwoordig steeds gebruikelijker om alles online aan te schaffen. Daardoor groeit het aanbod per kwartaal nog altijd tot wel met een kwart. Het is tegenwoordig zelfs zo dat men liever een webshop begint dan een winkel als kleine zelfstandige. Er zijn echter wel ook voldoende mensen die merken dat het onderhouden van een goede webshop ook de nodige aandacht nodig heeft. Dit is nog altijd een grote drempel waar je over moet.
Dat het moeilijk is om een webshop draaiende te kunnen houden blijkt uit het feit dat na een vol kalender jaar bijna de helft van de nieuwe shops alweer verdwenen is. Er zijn echter wel een flink aantal dingen die je zelf kunt doen om te zorgen dat je kans van slagen wat groter wordt. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om klanten een aantal mogelijkheden te bieden die zorgen voor grotere klanttevredenheid. Denk bijvoorbeeld aan het zorgen dat producten gratis geretourneerd kunnen worden. Dit is voor een flink aantal consumenten een typische vorm van klantenbinding die zeer goed werkt.
Het aanbieden van de mogelijkheid van reviews kan zowel positief als negatief werken. Wie een goede webshop wil draaien doet er dus goed aan om de mogelijkheid in ieder geval te bieden. Het is wel belangrijk dat de reviews oprecht zijn. Wie een slecht product aanbiedt en daar heel veel positieve recensies bij plaatst zal daar niet veel profijt van hebben. Een slecht product is voor de klant nog altijd een slecht product. Bij een onderling inwisselbaar product kan de webshop met veel positieve beoordelingen wel voordeel hebben ten opzichte van de concurrentie waar het gaat om de keuze van de klant.
Het is ook belangrijk om veel aandacht te besteden aan het uiterlijk van je webshop. Wanneer je betere foto’s en betere teksten bij je producten plaatst zal de kans op verkoop groter zijn. Donkere of onduidelijke foto’s en foto’s die niet te vergroten zijn werken negatief. Ook teksten die niet veel meer dan een opsomming van specificaties zijn helpen niet bij het slagen van de winkel. Dit geldt overigens niet alleen voor de aankoop op zichzelf. Als mensen direct een duidelijker beeld hebben is de kans op retourneren ook drastisch lager. Dit is ook uit onderzoek gebleken.
Er komen dus nog altijd veel nieuwe online winkels bij. Er zijn vooral veel winkels in huis- en tuinartikelen, kleding en elektronica. Dit zijn dan ook de branches die voorop lopen als het gaat om de hoeveelheid omzet die in de winkels gedraaid wordt. Grote ketens hebben een flink aandeel in de totale markt. Zowel online als offline. Maar ook de kleinere webshops kunnen hier nog altijd een plek vinden in het landschap. Vooral een afwijkend assortiment of een uitgebreider assortiment kunnen mogelijkheden bieden voor nieuwkomers in de branche. Zo zie je ook steeds meer webshops komen in bepaalde niches. Een voorbeeld is de webshop in deze link waar je online dekbedovertrekken bestellen kan. Dit soort vergelijkbare voorbeelden is dan ook waar de focus van veel nieuwkomers op is komen te liggen.
Het is tegenwoordig zo dat online winkels die geen fysieke winkels hebben sneller groeien dan bekende ketens die de overstap maken. Ook in die winkels is een groei waar te nemen waar het gaat om online verkopen, maar het aandeel is minder groot. Wie dus een nieuwe webshop begint heeft steeds minder last van de achterstand die het had ten opzichte van bekende namen. Ook in de toekomst lijkt deze trend zich verder door te gaan zetten. Nieuwe namen hoeven dus geen belemmering te zijn om toch succes te kunnen hebben. Dit is aantrekkelijk voor veel potentiële onlineondernemers.
Een andere belangrijke ontwikkeling die het kiezen voor het openen van een webshop makkelijker kan maken is het feit dat de ouderen steeds meer online komen winkelen. In de afgelopen jaren zijn de aandelen van 55-plussers en 65-plussers fiks gegroeid. De ouderen gaan meer en meer hun aankopen via internet doen. Jongeren deden dit al, daardoor zijn de ouderen juist als groeimarkt aan te merken voor onlinewinkels. Er zijn dan ook steeds meer webshops te vinden die zich specifiek op deze doelgroep richten. Dit biedt kansen voor nieuwkomers in de branche.