De vervanger

Responsive design betekent dat jouw webshop zich automatisch aanpast naar het schermformaat van het apparaat waarmee je webshop bekeken wordt. Er zit dus verschil tussen het bekijken van een webshop op een mobiel, tablet of desktop computer. Responsive design zorgt ervoor dat alle informatie goed zichtbaar blijft op alle verschillende apparaten, dat de bezoeker optimaal gebruiksgemak heeft en dus sneller overgaat tot koop.

Responsive design is de vervanger van het bouwen van verschillende webshops voor een mobiel en een computer. Eerder werd er een losse mobiele webshop gebouwd, die bijvoorbeeld de url m.domeinnaam.nl kreeg. Hieronder een aantal voor- en nadelen van responsive design:

Voordelen van responsive design

  • Optimaal gebruiksgemak voor bezoekers;

  • Over het algemeen een hoger conversiepercentage doordat er ook voor mobiel en tablet geoptimaliseerd is;

  • Beheer van de webshop vanuit één centraal CMS;

  • Responsive design kan ook positief effect hebben op de SEO, doordat de webshop via één url benaderd wordt.

Nadelen van responsive design

  • Hogere ontwerp- en ontwikkelingskosten

  • De snelheid van de webshop kan afnemen doordat de informatie voor alle apparaten geladen moet worden. Hierdoor moet de focus op performance vergroot worden en maatregelen getroffen worden om de snelheid te verbeteren.

SaaS

Bij sommige SaaS softwarepakketten heb je geen mogelijkheid tot responsive design. Als je interesse heeft in responsive design en je zou het in de toekomst graag willen implementeren, moet je er dus rekening mee houden dat je een webshop softwarepakket kiest dat de mogelijkheid tot responsive design biedt.

 

Video-editing
Terug naar Webdesign
Gerelateerde artikelen